Datanomi peruskoulupohjaisena: tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto

Datanomi, tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto

Datanomina teet töitä tietokoneiden ja tietotekniikan parissa. Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnosta valmistunut datanomi osaa asentaa ja käyttää tieto- ja viestintäteknisiä työvälineitä sekä tietojärjestelmiä ja ylläpitää sisältöjä tietoverkossa sekä toimia edustajana erilaisissa tietojärjestelmäprojekteissa. Voit työllistyä IT-alan tehtäviin toisen palvelukseen tai itsenäiseksi yrittäjäksi.

Jos haluat opiskella datanomiksi ja ylioppilaaksi eli kaksoistutkinnolla, katso datanomi kaksoistutkintona
Kilpaurheilija, haluatko yhdistää urheilun ja ammattiopinnot? Lue lisää Urheasta »


 
Valitse osaamisalaOsaamisala Ohjelmistotuotanto (web-ohjelmointi tai peliohjelmointi) tai Käytön tuki (kyber tai pilvipalvelut)
PohjakoulutusPohjakoulutus Peruskoulu, muulta pohjalta hae aikuisten datanomiin »
Opintojen kestoEi pääsykoetta
koulutus_kalenterikuvaKoulutuksen kesto 2–3 vuotta, päätoimista päiväopiskelua
Kevään yhteishakuaika 20.2.-13.3.2018 Hae Opintopolussa »


tietokoneet, käytön tuki
Käytön tuen osaamisala: erikoistu kyberiin tai pilvipalveluihin
Käytön tuen osaamisalassa syvennytään virtuaalisiin ja fyysisiin tietokoneisiin, tietoverkkoihin ja palvelimiin. Opinnoissa hankitaan osaamista tietoliikennelaitteiden ja erilaisten palvelinten asentamiseen ja konfigurointiin sekä käyttäjien neuvomiseen ja palvelumalleihin, kuten ITILiin. Lisäksi opit hyödyntämään ja räätälöimään pilvipalveluita. Opi hakkerointitaidot, joilla kehität kyberturvallisuutta!

Valitse kahdesta eri suuntautumisalueesta:
Kyber, jossa painotetaan enemmän Linux-käyttöjärjestelmää ja kyberturvallisuutta
Pilvipalvelut, jossa painotetaan virtualisointia ja pilvipalveluita

Voit työllistyä esim. näihin tehtäviin:
Sovellus- / Järjestelmäasiantuntija • Helpdesk-henkilö • Tietoliikenne- / Tietoturva-asiantuntija • ICT-vastaava


datanomi, ubuntu-osaaminen datanomi, vmware-osaaja

peliohjelmointi
Ohjelmistotuotannon osaamisala: erikoistu peliohjelmointiin
Kiinnostaako pelimaailma? Peruskoulupohjaisen datanomin ohjlemistotuotannon osaamisalalla voit hakea erikoistumaan peliohjelmointiin. Peliohjelmoinnissa keskitytään taitoihin, joiden avulla voidaan kehittää pelejä erityisesti mobiililaitteisiin. Pelejä toteutetaan HTML5 Canvas -tekniikan avulla ja pääohjelmointikielenä käytetään JavaScriptiä. Lisäksi opit hyödyntämään JavaScript-kirjastoja sekä palvelimella sijaitsevia tietovarastoja. Laaja ohjelmointiosaaminen antaa hyvän pohjan työllistyä peliohjelmoinnin lisäksi myös Web-ohjelmoinnin puolelle.

Voit työllistyä esim. näihin tehtäviin:
Peliohjelmoija • JavaScript / Front End / Unity / Back End / Full Stack Developer • Testaaja, testausasiantuntija
Peliohjelmoinnin koulutus

ohjelmointi
Ohjelmistotuotannon osaamisala: erikoistu web-ohjelmointiin
Peruskoulupohjaisen datanomin ohjelmistotuotannon osaamisalalla voit erikoistua web-ohjelmointiin. Opiskelet toteuttamaan verkkosivuja ja verkkopalveluja eri päätelaitteille. Web-ohjelmointitaitojen lisäksi hyödynnät yrityksissä paljolti käytettyjä WordPress- ja Drupal-kehitysympäristöjä. Web-ohjelmoinnin suuntautumisalue antaa erinomaiset valmiudet toimia erityisesti verkkopalvelujen kehittäjänä.

Voit työllistyä esim. näihin tehtäviin:
Drupal / WordPress Developer • Web Designer • Front End / Back End / Full Stack Developer • Testaaja, testausasiantuntija
Web-ohjelmoinnin koulutusWordPress- ja Drupal-koulutus

Opiskele datanomiksi peruskoulun jälkeen

Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon (180 osp) voit suorittaa peruskoulupohjaisena käytön tuen tai ohjelmistotuotannon osaamisalalla. Peruskoulupohjaisena päätoiminen opiskelu kestää kahdesta kolmeen lukuvuotta. Jos sinulla on aiemmin suoritettuja opintoja peruskoulun lisäksi, voit saada osaamispisteitä hyväksiluetuiksi ja opiskeluaikasi voi lyhentyä.

Peruskoulupohjaisena haet ohjelmistotuotannon osaamisalalla lisäksi erikoistumaan

Kun olet aloittanut peruskoulupohjaisen datanomikoulutuksen ohjelmistotuotannon osaamisalla, haet erikoistumaan web-ohjelmointiin tai peliohjelmointiin. Näillä erikoistumisalueilla on rajoitettu määrä paikkoja ja valinnat tehdään keskiarvon perusteella. Hakeminen tehdään vasta, kun olet päässyt opiskelemaan ohjelmistotuotannon osaamisalalle peruskoulupohjaisessa datanomikoulutuksessa.

Kaksoistutkintona datanomiksi ja ylioppilaaksi opiskelevat erikoistuvat ohjelmistotuotantoon ja IoT-ohjelmointiin.
Aikuisten päivätoteutuksessa haetaan vain ohjelmistotuotannon tai käytön tuen osaamisalalle ilman erikoistumista.

Opi käytännön töitä tehden: työssäoppiminen datanomikoulutuksessa

Datanomitutkintoon kuuluu vähintään 30 osaamispistettä työssäoppimista. Peruskoulupohjaisella linjalla olet jo ensimmäisen vuoden viimeisen jakson (6 viikkoa) työssäoppimassa, ja koko viimeinen opiskeluvuosi on työssäoppimispainotteinen. Opit ammattiin käytännön töitä tehden ja saat arvokasta työkokemusta, jotta valmistut suoraan työelämään.

Opiskelijanamme saat läppärin ja opiskelet lähellä Helsingin keskustaa

Kun aloitat datanomiopiskelun Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa saat käyttöösi uuden henkilökohtaisen kannettavan tietokoneen. Saat lunastaa koneesi veloituksetta omaksesi, kun suoritat datanomin tutkinnon määräajassa.

Datanomikoulutuksemme järjestetään oppilaitoksemme tiloissa Itä-Pasilassa aivan Pasilan rautatieaseman läheisyydessä. Junalla matkustat Helsingin ydinkeskustaan parissa minuutissa. Tiloistamme löytyy mm. kuntosali, liikuntasali, Fazer Amican lounasravintola ja kahvio ja HBC Service -kioski ja tulostuspalvelut. Oppilaitosrakennuksemme remontoitiin täysin kesällä 2016 ja talon 4. kerros suunniteltiin erityisesti datanomien opiskelutarpeet huomioiden.


Osallistu peliliigaan: NeSL on oppilaitoksen oma eSports-liiga

Oppilaitoksessamme käynnistyi tammikuussa 2017 oma eSports-liiga, Nordic eSports League (NeSL). Liigassamme pelataan 8 eri peliä eli sarjaa. ESport, eUrheilu eli tietokone- ja konsolipelien pelaaminen on urheilua siinä missä liikuntakin ja siinä parhaimmat voivat luoda itselleen ammattilaisuran. NeSL motivoi opiskelijoita tekemään oikeita alan juttuja. Samalla liigan tarkoituksena on tuoda yhteen opiskelijoita eri eUrheilulajien kautta, sitouttaa ja ryhmäyttää opiskelijoita.

NeSL tuo sisältöä ja mielenkiintoista iltapäivätoimintaa opiskelijoilta opiskelijoille. Lue juttu NeSListä

Vapaavalintaiset tutkinnon osat ja sertifikaatit

unity peliohjelmointi 
Pelituotanto: Unity 5 on maailmanlaajuisesti käytetty 3D- ja 2D-pelien kehitysympäristö. Tutkinnon osassa opitaan suunnittelemaan ja toteuttamaan työpöytä- ja mobiilipelejä hyödyntäen Unity5-kehitysympäristöä.

Organisaation kyberturvallisuus: tutkinnon osassa harjoitellaan valkohattuhakkerin taitoja turvallisessa ja laillisessa virtuaali- ja laiteympäristössä. Opi suunnittelemaan ja toteuttamaan organisaation kyberpuolustus!


Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnosta saat jatko-opintokelpoisuuden

Datanomin tutkinto eli tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto (180 ov) antaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. Voit halutessasi hakea jatko-opiskelemaan suoritettuasi datanomin tutkinnon.

Katso hakuohjeet ja tulevat koulutuksemme:
nyt haussa olevat koulutukset

Lisätietoja datanomikoulutuksesta
Opintotoimisto: opintotoimisto(at)businesscollege.fi | +358 9 1489 0490