Business College Helsinki

Vastaisku kaiken digitalisoinnille – ABC-Pelit NY kehitti opettavan lautapelin

Viiden merkonomiopiskelijan ABC-Pelit NY voitti parhaan toisen asteen NY Vuosi Yrittäjänä -yritysten yritysidean palkinnon viime syksynä. Samalla firma sai suoraan osallistumisoikeuden Uskalla yrittää – finaaliin, jossa NY-yritykset kilpailevat Suomen mestaruudesta. NY Vuosi yrittäjänä –yritykset perustetaan yhdeksi lukuvuodeksi ja ne pyörivät oikealla rahalla. ABC-Pelit NY saa Uskalla yrittää –finaaliin seurakseen oppilaitoksestamme Sallt NY:n ja Choco Puff NY:n.

ABC-Pelit NY

ABC-Pelien Alexander (vas.), Eeti, Sofia, Roman ja Emilia.

Ennen finaalia ABC-Pelit edusti oppilaitostamme Business Festivalilla Latviassa. Siellä eri yritykset esittilevät liikeideoitaan. ABC-Pelitkin sai harjoitella esittelypuheen englanniksi.

ABC-Pelien porukasta Sofia Liila ja Emilia Penne ovat tunteneet todella pienestä lähtien. Kun NY Vuosi yrittäjänä –yrityksiä suunniteltiin, nuoret miehet Roman Shabalin, Eeti Mäkinen ja Alexander Ivaine liittyivät tyttöjen seuraan. Ryhmä pohti ensin lautapeliä, jolla suomalaiset voisivat oppia venäjää ja viroa, mutta se idea hylättiin pian.

Nuoret muistivat, että heidän peruskouluaikanaan pelattiin harvoin lautapelejä koulussa. Ne eivät olleet opettavaisia, vaan niitä käytettiin usein vain palkintona hyvin tehdystä koulutyöstä. Ryhmä sai idean suunnitella lautapelin, jossa samalla oppisi eri aihealueista. Peli suunniteltiin alakouluikäisille. Samaa peliä voisi pelata myös vanhempien kanssa kotona.
– Meidän mielestämme nykyään digitalisoidaan liian paljon, joten oli tärkeää tehdä nimenomaan lautapeli, Roman kertoo.

Ympäri taloa kysymyksiin vastaillen

ABC-Pelit kaivoi peliänsä varten esiin oppikirjamateriaaleja; netistä tietoa löytyi Perunakellari-sivustolta ja lisäksi käytettiin Emilian vanhoja omia koulukirjoja. Kysymyksiä tehtiin kuudesta aihealueesta, 50 kysymystä kustakin.

Emilian ja Sofian Kallion ilmaisutaidon lukiossa opiskeleva kaveri Paul Sainio piirsi pelilaudan. Pelilaudassa on talo, jossa kukin huone vastaa aihealuetta (huoneissa on myös pisteitä, joissa saa valita aihealueen). – Hauskinta tässä oli, kun suunniteltiin pelilautaa. Tässä saa kokeilla unelmiaan ja yritystoimintaa, Emilia kertoo.

Pelilauta on varsin pieni eikä pelin pelaaminen kestä kovin kauan, joten se on helppo toteuttaa koulutunnilla. Ryhmä on suunnittelut myydä tuotetta kouluille ja keskustellut jälleenmyyjien kanssa. Peli käännetään mahdollisesti myöhemmin kokonaan englanniksi.

Kaikki ABC-Peleissä tekevät monipuolisesti eri tehtäviä, mutta jokaisella on oma erikoistumisensa: Roman on porukan bisnesmiehenä toimitusjohtaja, Emilia & Sofia vastaavat myynnistä ja markkinoinnista, Eetin tehtävänä kehityspäällikkönä on yrityksen toiminnan kehittäminen ja tulevaisuuden tavoitteet, Alexander on talouspäällikkö.

Porukka sanoo hitsautuneensa hyvin yhteen. – On upeaa nähdä, että olemme lähteneet nollasta ja saavuttaneet paljon.

ABC on kuin perhe; yhteistyö toimii loistavasti, vaikka välillä on erimielisyyksiä asioista, kompromisseja voidaan kuitenkin löytää. Vastakohdat vetävät puoleensa. Ryhmän temperamenttisimmat ovat Sofia, Emilia ja Roman. Eeti ja Alexander tasapainottavat porukkaa.
– Parhainta on projektin eteneminen. Haastavinta on se, että budjetti on hyvin pieni, mutta haastaviinkin seikkoihin voi löytää ratkaisun, Roman muistuttaa.

Seuraa ABC-Pelejä Facebookissa

ABC-Pelien nettisivut

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi