Business College Helsinki

Tietokonepelejä ja turnauksia koulussa – Oppilaitoksen oma peliliiga NeSL starttaa

Oppilaitoksessamme käynnistyy tammikuussa 2017 ihan oma eUrheilu-liiga, Nordic eSports League (NeSL). ESport, eUrheilu eli tietokone- ja konsolipelien pelaaminen on nykyään urheilua siinä missä liikuntakin ja siinä parhaimmat voivat kisata ammattilaisinakin. Pelejä pelaamalla voi siis luoda ihan oikean uran, jossa ammattilaisturnauksen voittaja voi saada jopa miljoona euroa.

Meillä oli aiemmin LAN-tapahtumia joka vuosi, mutta nyt päätettiin tehdä liiga. – LANit olivat hauskoja, mutta raskaita ja kalliita järjestää. Lisäksi kerran vuodessa tapahtuva LAN-tapahtuma rikkoi opiskelua eikä ollut jatkuvaa. Tuskin opiskelijatkaan siitä saivat ”boostia” opintoihinsa koko vuoden edestä, datanomikoulutuksemme koulutuspäällikkö Miikka Merikanto perustelee.

– Halusimme keksiä teeman, joka motivoi opiskelijoita tekemään oikeita alan juttuja. Samalla NeSL:n tarkoituksena on tuoda yhteen opiskelijoita eri eUrheilulajien kautta, sitouttaa ja ryhmäyttää opiskelijoita. NeSL tuo sisältöä ja mielenkiintoista iltapäivätoimintaa opiskelijoilta opiskelijoille, Merikanto kuvaa.

Katso lisää peruskoulupohjaisesta datanomista
ja datanomin kaksoistutkinnosta

Juttu jatkuu kuvien jälkeen

8 pelin liiga pystyyn opiskelijavoimin

Omassa liigassamme pelataan torstaisin kahden tunnin ajan 8 eri peliä eli eri sarjaa. Pelit ovat CSGO (Counter Strike: Global Offensive), Heartstone, League of Legends, Overwatch, World of Warcraft, FIFA17, Brawlhalla ja Rocket League. Koululta puolelta liigalle on tullut 22 tietokonetta, joilla pelataan CSGO:ta ja Overwatchia. Muita pelejä pelataan läppäreillä ja konsoleilla.

Torstaina pelit valtaavat oppilaitoksemme neljännen kerroksen. Liiga kestää huhtikuun lopulle, jolloin pelataan finaaliturnaus. Pelejä pääsevät ilmoittautumisen kautta hakkaamaan kuka tahansa opiskelijoistamme.

Liigaa on ollut järjestelemässä ryhmä datanomiopiskelijoita. Liigan järjestelyjen päävastuu on toisen vuoden datanomiopiskelijoille Markus Maidlalla ja Nestori Marlesilla. Pojat ovat hoitaneet yleiset järjestelyt yhdessä, mutta ohjelmistotuotannon opiskelijana Markus on vastannut liigan visuaalisesta ilmeestä sekä päänettisivusta ja käytön tuen opiskelija Nestori koneiden toimivuudesta sekä liigan tarvitsemista verkkoyhteyksistä. Kustakin sarjasta vastaavat opiskelijat ovat itse tehneet pelin nettisivut.

Juttu jatkuu kuvien jälkeen

Pelaamisesta ihan oikeaa hyötyä

Markus ja Nestori ovat itse kokeneita pelaajia. Kummankin lempipeleihin lukeutuu CSGO. Lisäksi Markus pelata mielellään RuneScapea ja Bioshockia. Mitä hyötyä pelien pelaamisesta on?

    – Siinä saa kavereita, vaikka ihan livenä heitä ei tapaakaan. Ja mä ainakin olen oppinut englantia peleistä, Nestori kertoo.
    – Reaktiokyky kehittyy, Markus lisää.
    – Ja vielä peleistä oppii kilpailuhenkisyyttä, häviämistaitoja ja joukkuehenkisyyttä, Nestori muistuttaa.

Tavallisessa elämässä tarvittavia taitoja voi siis oppia myös pelaamalla. Markus opiskelee datanomiopinnoissaan peliohjelmointia. – Koulutuksessa voi saada aikaan laadukkaita pelejä, jos riittää luovuttaa ja yritteliäisyyttä, Markus kertoo.

Markus tuli suoraan peruskoulusta datanomiopintoihin. Nestorilla tie kävi peruskoulusta ammattikouluun, mutta ne opinnot eivät sitten kiinnostaneetkaan. Sitten nuori mies painoi duunia. – Datanomiopintoihin hain, koska olen pyörinyt tietokoneiden ja pelien parissa jo yli 10 vuotta. Ajattelin, että voin vihdoin tehdä harrastuksesta ammatin, Nestori kertoo. – Eniten mua kiinnostaa palvelinympäristöt, Nestori lisää.

Markus ja Nestori opiskelukavereineen esittelevät Avoimien ovien päivänä NeSL-liigaamme tapahtuman vierailijoille. Samalla heiltä voi kysellä datanomikoulutuksesta.

Hae opiskelemaan datanomiksi

Katso lisätietoja koulutustarjonnastamme ja hakemisesta hakeminen-sivulta

    Business College Helsinki

    Päätoimittaja - viestinta@bc.fi